20.02.2025 13:01
Питання-відповіді у сфері державної реєстрації нерухомого майна

. Які документи необхідні для державної реєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва і чи має бути вказаний у них відсоток готовності
Питання державної реєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва врегульовано статтею 3 Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому». Також у відповідність до цього закону приведений пункт 68 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 (із змінами) (далі – Порядок 1127).
У першу чергу слід зазначити, що право власності може бути зареєстровано виключно на неподільний об’єкт будівництва. Державна реєстрація права власності на подільні об’єкти незавершеного будівництва не допускається.
Державна реєстрація права власності на неподільний об’єкт будівництва проводиться за наявності відомостей про зареєстроване право власності чи інше речове право замовника будівництва на земельну ділянку, на якій споруджується такий об’єкт будівництва, про його технічні характеристики та про діюче право на виконання будівельних робіт.
Відомості про технічні характеристики об’єкта будівництва та про діюче право на виконання будівельних робіт отримуються державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
У разі коли право на виконання будівельних робіт набуто до запровадження єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, що є невід’ємною архівною складовою частиною Реєстру будівельної діяльності, державна реєстрація права власності на об’єкт будівництва проводиться за наявності діючого документа, що відповідно до вимог законодавства дає право на виконання будівельних робіт.
Такий документ за наданими заявником у заяві реквізитами та відомостями про суб’єкта, що здійснював його видачу, отримується державним реєстратором шляхом звернення до відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування.
Крім цього, згідно із нормами пункту 29 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 26.10.2011 №1141 (із змінами) (далі – Порядок №1141) до Державного реєстру прав вносяться відомості про відсоток готовності об’єкта будівництва. Тому вказана інформація має відображатися у документах про технічні характеристики об’єкта будівництва.
П. 8 листа Мін’юсту: https://surl.li/hfebdn
. Який порядок державної реєстрації права оренди на підставі договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки
Відповідно до частини п’ятої статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення може відчужуватися, передаватися у заставу (іпотеку) її користувачем без погодження з власником такої земельної ділянки, крім земельних ділянок державної, комунальної власності у випадках, визначених законом. Відчуження, передання у заставу (іпотеку) права оренди земельної ділянки здійснюється за письмовим договором між її користувачем та особою, на користь якої здійснюється відчуження або на користь якої передається у заставу (іпотеку) право оренди землі.
Такий договір є підставою для державної реєстрації переходу права оренди землі у порядку, передбаченому законодавством.
. Якщо квартира у спільній сумісній власності чотирьох власників, що підтверджується записами в БТІ, нотаріус видав свідоцтво про право на спадщину та зареєстрував ¼ в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, яким чином здійснювати державну реєстрацію права власності інших трьох співвласників
Відповідно до пункту 543 Порядку №1127 у разі визначення частки одного із співвласників у праві спільної сумісної власності державний реєстратор під час проведення державної реєстрації права спільної часткової власності такого співвласника проводить державну реєстрацію спільної часткової власності і щодо іншого (інших) співвласника (співвласників) виходячи із принципу їх рівності, крім випадку, коли співвласники за домовленістю між собою встановили інший розмір часток у праві спільної власності чи інший розмір часток у праві спільної власності встановлено на підставі рішення суду.
На підтвердження домовленості співвласників може бути надана письмова заява співвласників про визначення розміру часток, справжність підписів на якій засвідчується відповідно до Закону України «Про нотаріат», або договір, укладений такими співвласниками відповідно до законодавства.
Вказана норма спрямована на унеможливлення одночасного існування в Державному реєстрі прав відомостей про право спільної сумісної власності та спільної часткової власності на одне і те ж майно.
П. 5 листа Мін’юсту: https://surl.li/hfebdn.
. Рішенням суду витребувано майно з чужого незаконного володіння на користь місцевої ради. Чи можна провести реєстрацію права власності на нового власника шляхом обрання операції «Реєстрація переходу права власності»
Так, можна. Така технічна дія повною мірою відповідає положенням абзацу першого пункту 37 Порядку № 1141, які передбачають, що до Державного реєстру прав під час проведення державної реєстрації набуття права власності замість наявних відомостей, що містяться у розділі Державного реєстру прав, вносяться нові відомості про право власності, довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов’язання, передбачені у пункті 30 цього Порядку.
Крім цього, варто нагадати, що для державної реєстрації права власності у разі витребування майна з чужого незаконного володіння на підставі рішення суду подається лише відповідне рішення суду (абзац перший пункту 67 Порядку №1127).
. Чи потрібна декларація про прийняття в експлуатацію нерухомого майна 2000 року побудови для реєстрації права комунальної власності згідно із пунктом 44 Порядку № 1127
Ні, такий документ подавати не потрібно.
Положення пункту 44 Порядку №1127 регламентують порядок державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об’єкт комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права комунальної власності на такий об’єкт та передбачають подання таких документів:
документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об’єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування
документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об’єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням.
Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт проводиться за наявності відомостей про такий об’єкт в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.
. Який перелік документів необхідний для державної реєстрації права власності місцевої ради у разі переходу права власності на земельні ділянки державної форми власності у комунальну
Відповідно до частини першої статті 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
. Заявник подав додаткову угоду про дострокове припинення договору оренди, але в Державному реєстрі прав є зареєстроване право суборенди. Чи можна на підставі додаткової угоди про дострокове розірвання договору оренди припинити суборенду? Чи повинен бути окремо договір про дострокове припинення договору оренди
Відповідно до статті 8 Закону України «Про оренду землі» орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця (крім випадків, визначених законом).
Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому.
Строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі.
У разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється.
Право суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.
У даному випадку припинення права суборенди землі відбувається не з волі сторін, а в силу припинення права оренди землі.
Тому укладення та подання державному реєстратору додаткової угоди до договору суборенди землі про припинення договору чинним законодавством не передбачено. Для припинення права суборенди подається відповідна заява та встановлюється державним реєстратором факт припинення права оренди в Державному реєстрі прав.
. Чи є підставою для залишення заяви без руху неподання дозволу кредитора за аграрною нотою під час реєстрації права суборенди
Так, оскільки подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством є підставою для залишення заяви про державну реєстрацію прав без руху відповідно до пункту 1 частини першої статті 23 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Разом з тим, згідно із пунктом 21 частини першої статті 24 вказаного Закону підставою для відмови в державній реєстрації прав є відсутність дозволу кредитора за аграрною нотою на проведення державної реєстрації прав у результаті відчуження боржником за відповідною аграрною нотою належної земельної ділянки (крім звернення стягнення на предмет іпотеки), права оренди, права емфітевзису або права суперфіцію, укладення договору суборенди, розірвання договору оренди, емфітевзису або суперфіцію, внесення змін до такого договору або відмову від нього - у разі якщо земельна ділянка зазначена в Реєстрі аграрних нот як місце вирощування заставленої майбутньої сільськогосподарської продукції.
Управління державної реєстрації ЦМУ МЮ м. Київ
Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції - м.Київ
Поділитись
Дізнайтеся також
Усі новини